Олесь Бердник. «Пітьма вогнища не розпалює…»
Книга: Пітьма вогнища не розпалює... | |||||
|
|||||
У книзі, жанр якої визначено автором як «психоаналітична феєрія», видатний український фантаст Олесь Бердник розмірковує про природу матерії часу, про глибинні причини несправедливості та людських страждань, про принципи роботи людської пам’яті та відтворення нею ходу подій та про сприйняття світу взагалі. Це стосовно «психоаналітичності». В решті ж цей твір складається з кількох непов’язаних сюжетних ліній, в тому числі взятих із попередніх творів, автобіографічних спогадів, віршів та коротких притч-епіграфів до окремих розділів. Цей роман є першою частиною незавершеної трилогії «Вічне Начало», яка, за словами доньки автора Громовиці Бердник, серед інших сюжетних ліній мала містити повну автобіографію Олеся Бердника. Тож у цій книзі ми застаємо лише початок автобіографії — історії з дитинства, які показують, як формувалась особистість письменника в тоталітарному середовищі. Хоча, як зазначає сам автор, його особистість формувалась більше за якимось своїми внутрішніми правилами, ніж під дією середовища, хоч і воно мало свій вплив.
А ось класичне орвелівське переписування історії в угоду мінливій політиці Партії:
З цінних спогадів того періоду ще варто відзначити переживання часів початку совєтсько-німецької війни. Спершу люди були приголомшені тим, як мудрий вожь Сталін допустив, щоб братня націонал-соціалістична партія вчинила віроломний напад на Совєтський союз. Потім всі надії людей руйнувалися від блискавичного відступу голодних та обірваних совєтських військ та наступу окупантів всупереч гаслам про «ни пяди родной земли» та «бить врага на его территории».
Цей роман вирізняється з-поміж інших творів Олеся Бердника нелінійністю оповіді, наявністю багатьох непов’язаних сюжетних ліній, чіткою присутністю особистості автора. Напевно цей твір можна назвати постмодерністським, що, можливо, рятує український літературний постмодернізм від ототожнення з молодіжною літературою та підносить його до дорослого рівня Умберто Еко. Хоча сумнівно, щоб постмодернізм взагалі потребував якогось порятунку, як і те, що Бердник потребує віднесення до постмодерністів. За формою роман «Пітьма вогнища не розпалює» можна порівняти з «Землею мертвих доріг» (The Place of Dead Roads) видатного постмодерніста Вільяма Берроуза — та ж нелінійність, багатосюжетність та роздуми над матерією часу та природою світосприйняття. За формою, але аж ніяк не за змістом, бо там, де у Берроуза гомосексуалізм, наркоманія та вбивства, у Бердника — високі почуття, героїзм та прагнення до Надлюдини. Втім, якщо дати волю фантазії, можна провести паралелі і по змісту другої частини (книги) роману, «Воскресіння Люцифера», та іншої книги Берроуза, «Міста червоної ночі» (Cities of Red Night) з того ж циклу, де також присутній персонаж-детектив, об’єкт пошуку якого загубився невідомо де у часі та просторі, а також є передане автором стійке відчуття нечіткості та хиткості реальності. Але знову ж таки, порівняння Олеся Бердника з Вільямом Берроузом можна вважати непристойним і образливим для першого, чого ні в якому разі не слід добиватись.
Заглядаючи в майбутнє, він змальовує суспільство, близьке до ідеального за сучасними мірками: людство об’єднане, подолано війни, хвороби, перенаселення, забруднення довкілля та інші проблеми; кожна людина отримує повну свободу слова та думки та змалечку виховується у цьому ключі. Можна припустити, що основні декорації взяті з «Туманності Андромеди» та «Години Бика» Івана Єфремова, тільки віддаленість прогнозу у часі зміщено з тисячі років до ста — на кінець 21-го століття. Та автор не зосереджується на описі чергової утопії, наголошуючи на тому, що основної проблеми не вирішено — біосфера та ноосфера Землі все ще заражені вірусом болю та взаємопоїдання. Крім того, будь-які спроби відправити космічні апарати до інших зірок завершуються невдачею — невідома сила викривляє траекторії руху апаратів, повертаючи їх назад. Причина бачиться або в тому, що Всесвіт не дозволяє незрілому людству раніше призначеного часу вилупитись із «яйця», або ж у тому, що сам деміург укріплює стіни своєї в’язниці. Озвучується також думка про те, що Сонячна система стрімко падає у чорну діру або вже знаходиться у ній, за «горизонтом подій». Це можливе посилання на реальну теорію про зірку — «коричневого карлика» Немезіду, що наче б то обертається навколо Сонця та грозить Землі катастрофою. У цьому передчутті катастрофи навіть утопічне суспільство, позбавлене всіх сучасних вад, не зупиняє молоді уми від усвідомлення свого рабства та того, що Узурпатор лиш прикрасив свою тюрму зовнішньою позолотою, але суть залишається тією ж. Тут Олесь Бердник втілює свою мрію про зародження пост-людства, звільненого від фізичних оболонок. Діти не задовольняються тим, що завдяки голодуванню та медитаціям розвивають у собі здатність до левітації, телекінезу, телепортації та інших маловивчених та суперечливих здібностей. Вони розуміють, що утопічна цивілізація та ідеальне суспільство — це чергова пастка Деміурга та зрештою знаходять спосіб звільнитися та здійснити прорив до Альтернативної Еволюції. Але на жаль, дізнатись подальшу долю юних бунтарів нам не судилося. Джерело: http://hkhm.blogspot.com/2012/11/oles-berdnyk-pitma-vohnyshcha-ne.html |
|||||
Далі ... |
Книга: Вічне начало | |||||
|
|||||
У книзі, жанр якої визначено автором як «психоаналітична феєрія», видатний український фантаст Олесь Бердник розмірковує про природу матерії часу, про глибинні причини несправедливості та людських страждань, про принципи роботи людської пам’яті та відтворення нею ходу подій та про сприйняття світу взагалі. Це стосовно «психоаналітичності». В решті ж цей твір складається з кількох непов’язаних сюжетних ліній, в тому числі взятих із попередніх творів, автобіографічних спогадів, віршів та коротких притч-епіграфів до окремих розділів. Цей роман є першою частиною незавершеної трилогії «Вічне Начало», яка, за словами доньки автора Громовиці Бердник, серед інших сюжетних ліній мала містити повну автобіографію Олеся Бердника. Тож у цій книзі ми застаємо лише початок автобіографії — історії з дитинства, які показують, як формувалась особистість письменника в тоталітарному середовищі. Хоча, як зазначає сам автор, його особистість формувалась більше за якимось своїми внутрішніми правилами, ніж під дією середовища, хоч і воно мало свій вплив.
А ось класичне орвелівське переписування історії в угоду мінливій політиці Партії:
З цінних спогадів того періоду ще варто відзначити переживання часів початку совєтсько-німецької війни. Спершу люди були приголомшені тим, як мудрий вожь Сталін допустив, щоб братня націонал-соціалістична партія вчинила віроломний напад на Совєтський союз. Потім всі надії людей руйнувалися від блискавичного відступу голодних та обірваних совєтських військ та наступу окупантів всупереч гаслам про «ни пяди родной земли» та «бить врага на его территории».
Цей роман вирізняється з-поміж інших творів Олеся Бердника нелінійністю оповіді, наявністю багатьох непов’язаних сюжетних ліній, чіткою присутністю особистості автора. Напевно цей твір можна назвати постмодерністським, що, можливо, рятує український літературний постмодернізм від ототожнення з молодіжною літературою та підносить його до дорослого рівня Умберто Еко. Хоча сумнівно, щоб постмодернізм взагалі потребував якогось порятунку, як і те, що Бердник потребує віднесення до постмодерністів. За формою роман «Пітьма вогнища не розпалює» можна порівняти з «Землею мертвих доріг» (The Place of Dead Roads) видатного постмодерніста Вільяма Берроуза — та ж нелінійність, багатосюжетність та роздуми над матерією часу та природою світосприйняття. За формою, але аж ніяк не за змістом, бо там, де у Берроуза гомосексуалізм, наркоманія та вбивства, у Бердника — високі почуття, героїзм та прагнення до Надлюдини. Втім, якщо дати волю фантазії, можна провести паралелі і по змісту другої частини (книги) роману, «Воскресіння Люцифера», та іншої книги Берроуза, «Міста червоної ночі» (Cities of Red Night) з того ж циклу, де також присутній персонаж-детектив, об’єкт пошуку якого загубився невідомо де у часі та просторі, а також є передане автором стійке відчуття нечіткості та хиткості реальності. Але знову ж таки, порівняння Олеся Бердника з Вільямом Берроузом можна вважати непристойним і образливим для першого, чого ні в якому разі не слід добиватись.
Заглядаючи в майбутнє, він змальовує суспільство, близьке до ідеального за сучасними мірками: людство об’єднане, подолано війни, хвороби, перенаселення, забруднення довкілля та інші проблеми; кожна людина отримує повну свободу слова та думки та змалечку виховується у цьому ключі. Можна припустити, що основні декорації взяті з «Туманності Андромеди» та «Години Бика» Івана Єфремова, тільки віддаленість прогнозу у часі зміщено з тисячі років до ста — на кінець 21-го століття. Та автор не зосереджується на описі чергової утопії, наголошуючи на тому, що основної проблеми не вирішено — біосфера та ноосфера Землі все ще заражені вірусом болю та взаємопоїдання. Крім того, будь-які спроби відправити космічні апарати до інших зірок завершуються невдачею — невідома сила викривляє траекторії руху апаратів, повертаючи їх назад. Причина бачиться або в тому, що Всесвіт не дозволяє незрілому людству раніше призначеного часу вилупитись із «яйця», або ж у тому, що сам деміург укріплює стіни своєї в’язниці. Озвучується також думка про те, що Сонячна система стрімко падає у чорну діру або вже знаходиться у ній, за «горизонтом подій». Це можливе посилання на реальну теорію про зірку — «коричневого карлика» Немезіду, що наче б то обертається навколо Сонця та грозить Землі катастрофою. У цьому передчутті катастрофи навіть утопічне суспільство, позбавлене всіх сучасних вад, не зупиняє молоді уми від усвідомлення свого рабства та того, що Узурпатор лиш прикрасив свою тюрму зовнішньою позолотою, але суть залишається тією ж. Тут Олесь Бердник втілює свою мрію про зародження пост-людства, звільненого від фізичних оболонок. Діти не задовольняються тим, що завдяки голодуванню та медитаціям розвивають у собі здатність до левітації, телекінезу, телепортації та інших маловивчених та суперечливих здібностей. Вони розуміють, що утопічна цивілізація та ідеальне суспільство — це чергова пастка Деміурга та зрештою знаходять спосіб звільнитися та здійснити прорив до Альтернативної Еволюції. Але на жаль, дізнатись подальшу долю юних бунтарів нам не судилося. Джерело: http://hkhm.blogspot.com/2012/11/oles-berdnyk-pitma-vohnyshcha-ne.html |
|||||
Далі ... |
- Увійдіть або зареєструйтесь, щоб додати коментар
За посиланням в кінці тексту знайдете також міні-інтерв’ю з Громовицею Бердник стосовно цієї книги